Nieuws
Wij hebben contracten met alle grote zorgverzekeraars. Voor de verzekering maakt het niet uit of u zich bij ons laat behandelen of in het ziekenhuis: de vergoeding is hetzelfde. Voor ú maakt het wél uit. U komt bij ons in een kleinschalige omgeving waar een goed op elkaar ingespeeld team voor u klaarstaat. Met een verwijsbrief kunt u vaak al binnen 2 weken terecht. Vraag uw zorgverzekeraar hoe uw behandeling wordt vergoed, want de regels zijn complex. Zo is het belangrijk of u onder of boven de 18 bent en of u nog een bedrag aan wettelijk eigen risico heeft openstaan.
Op de afdeling orthodontie krijgen we regelmatig de vraag of we ook met Invisalign werken. Het antwoord daarop is nee. Daar is een reden voor. Het indicatiegebied van Invisalign is namelijk zo beperkt, dat het niet in onze werkwijze past. Bij volwassen patiënten voeren wij vooral gecompliceerde orthondontische behandelingen uit. We snappen dat iemand graag zo onzichtbaar mogelijk wil beugelen, maar voor ons staat een optimale behandeling voorop. Daarom gebruiken wij apparatuur die het beste eindresultaat oplevert en de duur en kosten van de behandeling beperken.
Zijn onze patiënten blij met ons? Het antwoord op deze vraag krijgen wij elk halfjaar van een onafhankelijk onderzoeksbureau (www.BosgraOnderzoek.nl). Het meest recente onderzoek laat weer hogere scores zien dan de periode ervoor. (Klik op 'Lees meer' voor een cijferoverzicht). Ook leren we uit het onderzoek waar we nog een tandje bij kunnen zetten. Daarom: bedankt aan iedereen die de patiëntenenquête invult. Met úw mening kunnen wíj verder!
Onafhankelijk onderzoeksbureau Bosgra in het Friese Hardegarijp onderzoekt het hele jaar door de tevredenheid onder onze patiënten. De uitkomsten van hun onderzoek gebruiken wij om onze dienstverlening verder te verbeteren. En met resultaat, want uit het laatste onderzoek komen weer hogere rapportcijfers naar voren dan in het jaar ervoor:
Bejegening door behandelaar: van 8 naar 8,3.
Behandeling: van 8,2 naar 8,3.
Totaalindruk van de kliniek: van 8,3 naar 8,5.
Ook voor 2018 hebben wij contracten met alle grote zorgverzekeraars. In antwoord op de wachtlijsten bij de ziekenhuizen in onze regio hebben diverse verzekeraars ons meer budget toegewezen. Sommige willen zelfs een meerjarig contract afspreken om de zorg aan hun patiënten te kunnen blijven garanderen.
Goed nieuws, vinden wij. Er spreekt vertrouwen uit in de manier waarop wij patiënten behandelen: korte communicatielijnen, nauwe samenwerking met de verwijzende tandartsen en efficiënte werkprocessen waardoor patiënten sneller aan de beurt zijn.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) wil het risico op wondinfectie bij operaties verder verkleinen. Daarom zijn de eisen voor OK's aangescherpt. Voor de Orfeokliniek reden om in 2017 de operatieafdeling ingrijpend te verbouwen.
De nieuwe eisen van de Inspectie gaan vooral over luchtkwaliteit, een belangrijke factor bij het voorkomen van postoperatieve wondinfecties. Zo is de zone-indeling verbeterd en het luchtbehandelingssysteem vernieuwd. Door de verbouwing valt onze OK-afdeling nu in de hoogste categorie: klasse 1 prestatieniveau 1.